Frit valg af plejebolig og ældrebolig

Når du er godkendt til plejebolig eller ældrebolig, har du flere valgmuligheder. Læs mere om dine muligheder.

Frit valg af plejebolig

Når du er godkendt til en plejebolig, kan du frit vælge, om du ønsker at bo i en af kommunens plejeboliger,
en plejebolig i en anden kommune eller en friplejebolig. Ønsker du at flytte i en friplejebolig eller i en plejebolig i en anden kommune, skal anden myndighed godkende dig til plejebolig.

Frit valg af ældrebolig

Når du er godkendt til en ældrebolig, kan du vælge, om du ønsker at bo i en af kommunens boliger eller i en anden kommune. Hvis du ønsker en ældrebolig i en anden Kommune, skal du visiteres til en ældrebolig på ny.
Du kan godt være godkendt til en ældrebolig i Faaborg-Midtfyn Kommune, men få afslag i en anden Kommune.

Får du tilbudt en bolig, har du lidt betænkningstid. Siger du ja, skal du overtage boligen hurtigst muligt. Hvis du afviser et boligtilbud, har det i første omgang ikke konsekvenser for din mulighed for at få tilbudt en anden bolig.
Afviser du flere gange en tilbudt bolig, vil det blive vurderet, om en ældrebolig fortsat er den rette bolig for dig.

Spørgsmål? Kontakt os

Rådgivning og Visitation