Kørsel til læge for pensionister

Som pensionist kan du i nogle tilfælde få betalt transporten til og fra læge, sygehus og genoptræning.

Dine muligheder for at blive kørt eller få tilskud til transport afhænger af din situation og om du skal til læge, speciallæge, sygehus eller genoptræning.

Tilskud til transport til læge eller speciallæge

Hvis du modtager social pension, kan du søge om tilskud til transport til læge og speciallæge. Du kan få tilskud, hvis

• Du skal modtage social pension
  • Du er i sygesikringsgruppe 1 (det står på dit sundhedskort)
  • Behandlingen er tilskudsberettiget eller betalt af det offentlige.

Uanset hvilken transportform du vælger, giver vi et tilskud på 2,19 kr. pr. kørt kilometer. (2023)

Skal du til speciallæge, kan du få tilskud til transport til den speciallæge, der ligger nærmest din bopæl.

For at få tilskud skal du sende dokumentation på dit besøg hos lægen til Borgerservice. Vi indsætter beløbet på din NemKonto indenfor 1 måned.

Kørsel til læge og speciallæge

Hvis du er ude af stand til selv at transportere dig til læge eller speciallæge, kan du blive kørt, hvis du opfylder disse betingelser:

• Du skal modtage social pension
  • Du er i sygesikringsgruppe 1 (det står på dit sundhedskort)
  • Du skal af helbredsmæssige grunde ikke være i stand til at klare transporten i egen bil eller benytte kollektive transportmidler.

Skal du til speciallæge, kan du blive kørt til den speciallæge, der ligger nærmest din bopæl.

Det er Fynbus, der står for kørslen. Fynbus kører en rute og samler flere op, hvilket betyder, at du kan blive hentet i god tid inden din aftale. Der kan være ventetid ved hjemkørslen. Mellem 09.00-12.00 er ventetiden kortest, så det kan være en fordel, hvis du kan få en tid hos din læge i dette tidsrum.

Du skal have godkendt din ansøgning af Borgerservice, inden du bestiller kørsel hos Fynbus.

Ansøg om kørsel til læge eller speciallæge

Transport til sygehus

Hvis din heldbredstilstand gør det nødvendigt, kan du enten blive kørt til og fra sygehus eller få tilskud til transporten, hvis du vælger at benytte egen bil.

Det er Region Syddanmark, der afgør, om du får tilbud om kørsel eller betalt udgifterne til transporten.

Hvis du allerede er visiteret af Region Syddanmark til kørsel, kan du bestille kørsel til sygehuset ved at ringe til bestillingskontoret på OUH på telefon 70 11 31 11.

Handicapkørsel

Hvis du er svært bevægelseshæmmet, har et omfattende synshandicap, en demensdiagnose eller en erhvervet hjerneskade, kan Faaborg-Midtfyn Kommune tilbyde dig handicapkørsel med Flextrafik.

Spørgsmål? Kontakt os

Borgerservice

Lindevej 5
5750 Ringe